Autor Wątek: Podsumowania roku 2022  (Przeczytany 32858 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Leyek

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #195 dnia: Pt, 20 Styczeń 2023, 19:52:44 »
Poza tym te "dziwne miny" i "wielkie oczy" to zwyczajnie jakiś tam kod graficzny mający coś przedstawiać / symbolizować - dźwięki, emocje itd., w inny sposób niż na zachodzie. Mnie to cieszy, że nie wszystko jeszcze zostało zamerykanizowane i ujednolicone w ten sam sposób.

Ale właśnie w mangach ujednolicenie jest takie, że aż bije po oczach. Jak pisałem wcześniej czy komiks poważny czy nie to wszędzie te "ekspresyjne" miny, pozy itd + wielkie oczy (to to chyba jest jakaś ich fobia).

W zachodnim kręgu kulturowym też są elementy komiksowe wspólne dla komiksów dobry i słabych, poważnych i humorystycznych.

Niby jakie, które występują we wszystkich komiksach zachodnich, a nie występują w mangach?

Ale wyobraźmy sobie taką sytuację - w japońskich komiksach są dymki, we wszystkich komiksach. Na zachodzie za to dymki zostały tylko w komiksach dla dzieci, a w "poważnych" komiksach jest coś innego, nie wiem, po prostu tekst wypisany obok postaci, bez oddzielenia od tła. Też można by wtedy powiedzieć, że "Japońce wszędzie wciskają te dziecinne dymki, nawet w poważnych komiksach dla dorosłych".

Haha nawet nie ma co komentować. Najpierw piszesz, że są inne elementy komiksowe a potem zamiast je wymienić wymyślasz jakiś przykład z kosmosu.

Jak coś to w komiksie zachodnim widziałem pozycje różnorodne formalnie - bez ramek, z podpisami zamiast dymków, nieme. 90% mang (nie ważne czy autorskich czy rozrywkowych) wygląda jak robione od sztancy.

PS. Zaryzykuję stwierdzenie, że w 4 tomie Donżona jest większa różnorodność stylów graficznych niż w całej mandze wydanej u nas w 2022 (a wszystkie 4 tomy Donżona co wyszły to większa różnorodność niż w  całej mandze w ogóle) :)
« Ostatnia zmiana: Pt, 20 Styczeń 2023, 19:57:08 wysłana przez Leyek »

ukaszm84

  • Gość
Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #196 dnia: Pt, 20 Styczeń 2023, 20:24:11 »
Wracając do tematu (nie przyznaję Ci, Leyek, racji, ale jestem już zmęczony po całym tygodniu, temat na pewno wróci w przyszłości, bo wracał już wielokrotnie :P):

https://freshmag.pl/magazyn/czytelnia/10-najlepszych-komiksow-z-2022-roku

Offline turucorp

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #197 dnia: Pt, 20 Styczeń 2023, 20:48:45 »
Ale właśnie w mangach ujednolicenie jest takie, że aż bije po oczach. Jak pisałem wcześniej czy komiks poważny czy nie to wszędzie te "ekspresyjne" miny, pozy itd + wielkie oczy (to to chyba jest jakaś ich fobia) […] a wszystkie 4 tomy Donżona co wyszły to większa różnorodność niż w  całej mandze w ogóle :)

Ech, no właśnie nie, i nawet mam o tym notkę :P
http://turucorp.blogspot.com/2016/10/prawiewszystko-co-powinniscie-wiedziec.html
Nieograniczona tolerancja prowadzi do zaniku tolerancji. Rozszerzenie nieograniczonej tolerancji na tych, którzy są nietolerancyjni, jeśli nie jesteśmy gotowi bronić tolerancyjnego społeczeństwa przed atakiem nietolerancyjnych, to tolerancyjni zostaną zniszczeni, a wraz z nimi tolerancja.

Offline Leyek

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #198 dnia: Pt, 20 Styczeń 2023, 21:33:42 »
@turu
Plansze z tej notatki co wrzuciłeś świetne niektóre. I takie rzeczy bym czytał. Ale takich nie dostajemy. Pewnie i na japońskim rynku za dużo czegoś takiego nie ma. Czyli wyjątki potwierdzające regułę :)


Czytałeś Odległą dzielnicę, Muzykę Marie, Dziennik z zaginięcia, Opus, Eden, Akirę, Ikigami, Życie Yoshihiro Tatsumi, O psie który strzegł gwiazd, Poison City, Devilmana albo najlepszy komiks dla dzieciaków pod słońcem czyli Yotsubę? Każda z tych mang operuje zupełnie innym stylem graficznym i sposobem opowiadania historii i w większości nie ma nawet grama tak znienawidzonych przez niektórych dziwnych min.

Mam kilka z tych pozycji na półkach. Na Akirę czekam aż będę miał całość z czytaniem, reszta zawsze jakoś przegrywa z innymi rzeczami. Ale z tym różnym stylem graficznym to bym nie przesadzał. Porównałem z 5 tytułów plansze i to jest praktycznie to samo. Jedynie Muzyka Marie się wybija na duży plus (dzięki za ten tytuł, zamawiam przy najbliższym zamówieniu z Gildii).









I Muzyka Marie:



Bender

  • Gość
Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #199 dnia: Pt, 20 Styczeń 2023, 21:41:56 »
To tak samo jak z rapem, który wypiera "dobrą muzykę"  ;)

Na moje szczęście, mangę lubię bardziej niż rap.

Offline turucorp

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #200 dnia: Pt, 20 Styczeń 2023, 21:57:43 »
@turu
Plansze z tej notatki co wrzuciłeś świetne niektóre. I takie rzeczy bym czytał. Ale takich nie dostajemy. Pewnie i na japońskim rynku za dużo czegoś takiego nie ma. Czyli wyjątki potwierdzające regułę :)

Trochę tego tam jest, bo to sytuacja podobna do rynku amerykańskiego (tylko zamiast „kalesoniarzy” są „wielkie oczy” ;) ). Faktycznie, prawie nic z tego do nas nie dociera, chociaż wydawcy mają pewne rozeznanie w japońskiej alternatywie, ale problemem jest spodziewana sprzedaż, znacznie niższa niż przy komercyjnych mangach, a koszty nabycia licencji i wymagania licencyjne są często porównywalne a nawet wyższe. :(
Nieograniczona tolerancja prowadzi do zaniku tolerancji. Rozszerzenie nieograniczonej tolerancji na tych, którzy są nietolerancyjni, jeśli nie jesteśmy gotowi bronić tolerancyjnego społeczeństwa przed atakiem nietolerancyjnych, to tolerancyjni zostaną zniszczeni, a wraz z nimi tolerancja.

Offline raurer

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #201 dnia: So, 21 Styczeń 2023, 00:53:12 »
@turu
Plansze z tej notatki co wrzuciłeś świetne niektóre. I takie rzeczy bym czytał. Ale takich nie dostajemy. Pewnie i na japońskim rynku za dużo czegoś takiego nie ma. Czyli wyjątki potwierdzające regułę :)

Po angielsku wychodzi dużo mang z Garo, polecam bardzo! W zeszłym roku np ukazało się bardzo udane Talk to my back, a chociażby taka Red colored elegy jest utrzymana w europejskim stylu, z nawiązaniami do francuskiej nowej fali. Powiem nawet, że na zachodnich europejskich rynkach publikowanych jest dużo pozycji autorów wywodzących się z Garo. Kolekcja dzieł Yoshiharu Tsuge wychodzi we Francji i Niemczech (i oczywiście w Stanach). U nas hanami zatroszczyło się o ten rodzaj mangi – mamy jeszcze Dwie poduszki czy Dynię z majonezem. Dostaliśmy jeszcze Tatsumiego od KG i wydawnictwa komiksowego. Ale po pierwsze ponoć bardzo słabo schodzą, a ponadto trudno o nowe tego rodzaju publikacje ze względu na dziwne licencje. Sam kupowałbym po polsku wszystkie mangi z Garo jak leci, ale muszę zadowolić się wydaniami angielskimi. Do tego mamy takie braki jak komiksy genialnego Yuichiego Yokoyamy.

Offline Brvk

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #202 dnia: So, 21 Styczeń 2023, 05:44:47 »
Gdyby manga nie była specyficzna, nie zyskiwałaby takiej popularności i nie miała zadeklarowanych fanów. To właśnie jej ogólna charakterystyka przyciąga, choć osobiście nie za bardzo wiem, dlaczego tak się dzieje.

Kiedyś byłem w posiadaniu przeglądowej pozycji o mandze (chyba z wydawnictwa Tashen) i pamiętam, że prezentowano tam rozmaite style graficzne i rozwiązania formalne, ale generalnie znakomita większość zamieszczonych prac miała ogólnie pojęty mangowy sznyt.

Offline Leyek

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #203 dnia: Pn, 23 Styczeń 2023, 22:32:40 »
Komiksowe podsumowanie roku wg. badloopus

https://badloopus.pl/najlepsze-komiksy-2022-roku-albumy-i-serie-premierowe/

A tu druga część - serie kontynuowane: https://badloopus.pl/najlepsze-komiksy-2022-roku-serie-kontynuowane/  i samo dobro Donżon, Mroczne miasta, Miasto wyrzutków, Dylan Dog itd.

Offline studio_lain

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #204 dnia: Wt, 24 Styczeń 2023, 14:45:57 »
Ale właśnie w mangach ujednolicenie jest takie, że aż bije po oczach. Jak pisałem wcześniej czy komiks poważny czy nie to wszędzie te "ekspresyjne" miny, pozy itd + wielkie oczy (to to chyba jest jakaś ich fobia).

Niby jakie, które występują we wszystkich komiksach zachodnich, a nie występują w mangach?

Haha nawet nie ma co komentować. Najpierw piszesz, że są inne elementy komiksowe a potem zamiast je wymienić wymyślasz jakiś przykład z kosmosu.

Jak coś to w komiksie zachodnim widziałem pozycje różnorodne formalnie - bez ramek, z podpisami zamiast dymków, nieme. 90% mang (nie ważne czy autorskich czy rozrywkowych) wygląda jak robione od sztancy.

PS. Zaryzykuję stwierdzenie, że w 4 tomie Donżona jest większa różnorodność stylów graficznych niż w całej mandze wydanej u nas w 2022 (a wszystkie 4 tomy Donżona co wyszły to większa różnorodność niż w  całej mandze w ogóle) :)

Leyku nie masz racji w sprawie mang - ulegasz zludzeniu oferty zachodniej, tu faktycznie biora i wydaja zeby pasowalo do wzorca - natomiast japonski komiks jest naprawde bardzo roznorodny, takze w samym glownym nurcie - mozna sobie np zobaczyc co jest w top 10 co tydzien ;)
« Ostatnia zmiana: Wt, 24 Styczeń 2023, 14:48:17 wysłana przez studio_lain »
Plany Studia Lain - orientacyjne

Zabójcza kołysanka - końcówka prac
ABC Warriors - przedsprzedaż 3 grudnia, godz 12 gildia
Vae Victis - !druk
Haunt - !druk 
Solo - luty
Spawn Dark Ages - styczeń
Magdalena - zakończone tłumaczenie
Barbara - zakończone tłumaczenie
Oko Odyna - zakończone tłumaczenie

Offline Leyek

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #205 dnia: So, 28 Styczeń 2023, 11:01:23 »
@studio_lain w takim razie musicie coś wydać, żeby odczarować postrzeganie komiksu japońskiego u nas ;) Już jakieś ciekawe plansze kiedyś wrzucałeś ;)

Offline Death

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #206 dnia: So, 28 Styczeń 2023, 11:15:37 »
Gdyby Lain wydało:

to brałbym jak mój sąsiad pieniądze z UE na Johna Deere'a. :D

Offline Megatron

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #207 dnia: So, 28 Styczeń 2023, 12:45:30 »
żeby odczarować postrzeganie komiksu japońskiego u nas ;)

Raczej u Ciebie i nieokreślonej mniejszości komiksiarzy. Brak logiki w osądzie, że miejsce urodzenia wpływa na umysł twórcy. Tu i tam znajdziesz dobre i kiepskie rzeczy.

Offline Leyek

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #208 dnia: So, 28 Styczeń 2023, 13:00:52 »
nieokreślonej mniejszości komiksiarzy.

Chyba większości. Pewnie dorzuciłeś do ogóły tylko tych co czytają tylko i wyłącznie mangowe tasiemce. Co jest jak dla mnie sporą nadinterpretacją, bo ja nie nazwę komiksiarzem, kogoś kto nie zna (przynajmniej większości i nawet tylko z nazwisk) Eisnera, Kirby'ego, Sfara, Andreasa, Morrisona, A. Moore'a, Prosiaka, Gawronkiewicza itd. można by wymieniać.

Brak logiki w osądzie, że miejsce urodzenia wpływa na umysł twórcy. Tu i tam znajdziesz dobre i kiepskie rzeczy.

To już chyba nie do mnie. Ja pisałem jedynie, że manga to rysunki na jedno kopyto.

Offline Megatron

Odp: Podsumowania roku 2022
« Odpowiedź #209 dnia: So, 28 Styczeń 2023, 13:31:08 »
Nazwij to stylizacją. Każdy superbohater ma też majty na spodniach i buty z odwróconymi cholewkami. Znaczną część komiksów europejskich stanowi para przeciwstawnych postaci z powiększonymi głowami. Po samym rozmiarze rozróżnisz znaczną część komiksów zarówno europejskich, amerykańskich i japońskich.

Zerknij do tematu nowych nabytków komiksowych i policz ile osób tam wstawia same mangi lub same komiksy. Mniejszość, tak to wygląda.

Nie znam Kirbiego, kojarzę że ma na imię Jack, nie mam pojęcia co stworzył, pewnie superhero. Nie wspomnę o Gawronkiewiczu. Zupełnie nie mam pojęcia o tym twórcy. Nie jestem komiksiarzem? Mam ich tysiąc na półce i czytam powiedzmy album 48/64str dziennie. Umownie bo przeważnie to integrale na 2-3 dni.

Zbyt rozszerzasz własne doświadczenia komiksowe na innych.