Autor Wątek: Podsumowania roku 2023  (Przeczytany 13482 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Leyek

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #30 dnia: Pn, 18 Grudzień 2023, 18:38:39 »
@Zwirek
Nie odniosę się do tego co napisałeś, bo trudno mi się wczuć w Twoją percepcję. Napiszę tylko o jednym co wcześniej pisałeś, a co mnie zdziwiło, a zapomniałem się odnieść.

Komiks posiada fabułę realizowaną przez scenariusz, który z kolei składa się z warstwy wizualnej. Zajawką dla fabuły jest często blurb, albo szerszy opis jak w tym przypadku. Zaś przykładowe plansze komiksowe (a nie kadry) przedstawiają próbkę scenariusza.

1. Nigdy nie traktowałem przykładowym plansz jako próbki scenariusza i nie pomyślałbym, żeby ktoś je tak traktował. To są przecież często "losowe" strony, nierzadko nie występujące po sobie. To tak jakby wziąć z trailera filmu 4 sceny, w tym wybuch, pościg samochodowy i strzelaninę i uznać je za próbkę scenariusza ;)
2. Wg mnie scenariusz nie składa się z warstwy wizualnej. Warstwa wizualna to jeden z elementów przekazania czytelnikowi scenariusza (+ dialogi, opisy, itp.). Możesz mieć 1 scenariusz, weźmiesz 10 rysowników i każdy go narysuje inaczej, ale ogólny przekaz fabuły pozostanie (z zasady) niezmienny.

PS. Gildia chyba ma ograniczenie/zasadę, że daje te 3 czy 4 plansze. To już nie wina wydawcy. Choć dziwię się, że wydawcy lepiej nie dobierają nieraz plansz do pokazania (nie piszę o Festiwalu, bo kupiłem na festiwalu i nie widziałem przykładowych plansz w sklepach). Np. w takim Na wschód do zachodu t. 2, komiksie świetnym i różnorodnym wizualnie Mucha wzięła pierwszych 4-5 stron, nudnych i słabo narysowanych. Zupełnie nie reprezentatywnych dla tytułu i wręcz do niego zniechęcających.

Offline Popiel

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #31 dnia: Pn, 18 Grudzień 2023, 18:43:16 »
Jeśli wymagane jest jakieś specjalne przygotowanie przed zakupem, to tym bardziej polscy autorzy powinni przemyśleć swoją strategię sprzedażową. Chyba, że to tak celowo, produkt tylko dla wtajemniczonych.

Tak. Dla wtajemniczonych w niełatwe arkana czytania opisów ze zrozumieniem.

Zaś przykładowe plansze komiksowe (a nie kadry) przedstawiają próbkę scenariusza.

To jak? Bo napisałeś:

Dla mnie komiks odpycha warstwą wizualną, a nawet zaprezentowane kadry

I jeszcze
Z ukazanych plansz widać, że są to raczej krótkie jednostronicowe historyjki.

Nie, nie są. To są tylko plansze. Czy jak wolisz mówić - kadry. Całość jest długą historią.

Być może jeśli zrobi się głośno wokół tego komiksu, pojawią się recenzje i opinie, to mnie zainteresuje i do niego wrócę, na tę chwilę skreślam go z listy zakupów.

Hm. Topka "Książki. Magazyn do czytania" i pierwsza w historii nominacja do literackiego "Paszportu Polityki" to mało? Czego jeszcze potrzeba, żeby Ci się Żwirku zrobiło głośno?


Offline Zwirek

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #32 dnia: Pn, 18 Grudzień 2023, 20:24:57 »
A jak powinna wyglądać prezentacja tego komiksu, żeby było lepiej?
Chciałbym zobaczyć to, co obiecuje opis i co mnie zainteresowało. Na stronie KG jest taka plansza z walką o znaczek, uderza w tę samą strunę emocjonalną, którą poruszył opis. Niestety na Gildii już tej planszy zabrakło. Według mnie, opis powinien współgrać z przykładowymi planszami, żeby podbić emocje i nakłonić do zakupu.

Dodałbym informację, że autor komiksu wykonał research dotyczący wydarzeń, to według mnie jest wartościowe, obiecuje coś autentycznego.

Dodałbym informację, że są kolorowe kadry (dowiedziałem się tego z recenzji na lubimyczytac). Według mnie warto taką przykładową stronę zamieścić. Kolor zawsze wzbogaca komiks, bo jest dodatkowym narzędziem wyrazu artystycznego. Tak wiem, że w opisie stoi "wszystko to zostało podkreślone formami i kolorami nadającymi narracji szczególną muzyczność". Czytając opis za pierwszym razem, kompletnie nie zwróciłem na to uwagi, najwidoczniej uznałem, że jest to taki zabieg stylistyczny. Podajecie "druk kolorowy" na Gildii brak informacji o druku.

Może warto napisać, czy są to wyłącznie krótkie niepowiązane ze sobą historyjki, czy może powiązane fabularnie? Czego mam się spodziewać? To w końcu 400 stron. Na przykładowych stronach KG widać, że jest taka sama bohaterka.

Nie czytałem komiksu, więc trudno mi wypunktować jego najmocniejsze strony, nie jestem też ekspertem od marketingu, ale widzę tutaj pole do poprawy, biorąc pod uwagę chociażby niedopatrzenia na stornie Gildii.

Gildii się kompletnie nie dziwię, że mają bałagan, bo oni tam przetwarzają tych komiksów gigantyczne ilości. Dziwie się wydawcą i autorom, bo wydanie komiksu to zapewne mnóstwo ciężkiej pracy, a potem nie chce się już dopilnować takich szczegółów związanych ze sprzedażą. Nie wspominając już o jakimś bardziej wyszukanym marketingu.

Offline Zwirek

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #33 dnia: Pn, 18 Grudzień 2023, 22:26:07 »
@Zwirek
Nie odniosę się do tego co napisałeś, bo trudno mi się wczuć w Twoją percepcję. Napiszę tylko o jednym co wcześniej pisałeś, a co mnie zdziwiło, a zapomniałem się odnieść.

1. Nigdy nie traktowałem przykładowym plansz jako próbki scenariusza i nie pomyślałbym, żeby ktoś je tak traktował. To są przecież często "losowe" strony, nierzadko nie występujące po sobie. To tak jakby wziąć z trailera filmu 4 sceny, w tym wybuch, pościg samochodowy i strzelaninę i uznać je za próbkę scenariusza ;)
Ja tego oczekuję po przykładowych stronach. Chociaż rozumiem, że nie zawsze będzie to szło w parze z marketingiem. Jak sam zauważyłeś, czasami są to jakieś przypadkowe strony.

2. Wg mnie scenariusz nie składa się z warstwy wizualnej. Warstwa wizualna to jeden z elementów przekazania czytelnikowi scenariusza (+ dialogi, opisy, itp.). Możesz mieć 1 scenariusz, weźmiesz 10 rysowników i każdy go narysuje inaczej, ale ogólny przekaz fabuły pozostanie (z zasady) niezmienny.
Zgadzam się z Twoim opisem, to był skrót myślowy z mojej strony. Gdybym uważał, że scenariusz równa się warstwie wizualnej, to bym to napisał, wskazałem, że scenariusz składa się z warstwy wizualnej.

Wchodząc jeszcze bardziej w szczegóły, dla mnie scenariusz to nie tylko to co napisał scenarzysta (scenopis), ale kompozycje kadrów, rozmieszczenie dymków, ilość tekstu w dymkach itd. I to wszystko powinny pokazywać przykładowe plansze.

Weźmy takie omawiane niedawno Kabuki i porównajmy z Watchmen. Kabuki jest mocno artystyczne tak w warstwie scenariusza jak i graficznej. Część komiksu jest jednak czarno-biała, ma inny styl graficzny, niektóre plansze są w klasycznym układzie 9 kadrów, inne całkowicie zwariowane. Oczekiwałbym, że przykładowe plansze pokażą przekrój tej różnorodności i że będą na ile się da, reprezentatywne.

Teraz spójrzmy na Watchmen, komiks rysowany klasycznie, z klasycznym scenariuszem (może poza częścią komiksu w komiksie), gdzie zdecydowana większość stron jest w układzie 9 kadrów. Tutaj nie potrzeba wielu przykładowych stron, wystarczy kilka, które oddadzą ducha komiksu.

PS. Gildia chyba ma ograniczenie/zasadę, że daje te 3 czy 4 plansze. To już nie wina wydawcy. Choć dziwię się, że wydawcy lepiej nie dobierają nieraz plansz do pokazania (nie piszę o Festiwalu, bo kupiłem na festiwalu i nie widziałem przykładowych plansz w sklepach). Np. w takim Na wschód do zachodu t. 2, komiksie świetnym i różnorodnym wizualnie Mucha wzięła pierwszych 4-5 stron, nudnych i słabo narysowanych. Zupełnie nie reprezentatywnych dla tytułu i wręcz do niego zniechęcających.
Kabuki na Gildii ma 6 plansz.
Sam widzisz, że wydawcy często nie przywiązują wagi do takich szczegółów. Dlatego jestem na tym forum bo tutaj mogę uzupełnić wiedzę o komiksach które kupuję. Tylko, że czasami coś przeoczę.

Podoba mi się podejście Studia Lain, które nie tylko wrzuca mnóstwo przykładowych stron przed publikacją, odpowiada na pytania, ale nawet daje możliwość wyboru okładki alternatywnej. Zdaje sobie sprawę, że wymaga to śledzenia tematu na forum, ale ja akurat to robię, więc dla mnie to działa.

Nie twierdzę, że inni wydawcy niczego nie robią chociażby Kultura Gniewu, publikuje teraz na forum kalendarz adwentowy, to też jest fajna forma marketingu i ją doceniam. Pewnie na część z tych komiksów nawet nie zwróciłbym uwagi, a tutaj już je dostrzegłem.

Być może część wydawców skupia się tylko na Faceeboku bo tam mają największe zasięgi i to im wystarcza, ja oczywiście patrze i komentuje ze swojego punktu widzenia, osoby która z faceeboka nie korzysta.

@Popiel tych informacji które wymieniasz, w większości nie ma na Gildii, trzeba je zbierać z całego Internetu. Przy niektórych komiksach mi się chce, bo jestem nimi zainteresowany od samego początku. Są komiksy, które muszą mnie do siebie przekonać i jeśli pierwsze wrażenie zrobią kiepskie, to nie mam ochoty przeprowadzać śledztwa.

Offline Grzmichuj

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #34 dnia: Wt, 19 Grudzień 2023, 01:42:21 »
Nastał grudzień, czyli niedługo zaczną pojawiać się rankingi na najlepszy komiks roku.

Jak zwykle Magazyn Książki musiał być pierwszy, tak wygląda ich TOP10:



1. Festiwal (Kultura Gniewu)
2. Rusty Brown (Centrala)
3. Parker (Nagle)
4. Scott Pilgrim (Nagle)
5. Kwarantanna (Timof)
6. Monica (Kultura Gniewu)
7. Hoka Hey (Lost In Time)
8. Spotkanie po latach (Wydawnictwo Literackie)
9. Wojny Lucasa (Lost In Time)
10. Wiedźmin tom 7: Ballada o dwóch wilkach (Egmont)

O dziwo bardzo mi się ten ranking podoba, choć najbardziej wkurza numer 1.
Ja Świdzińskiego lubię, ale nie w mainstreamie. Traktuję go trochę jak Dema a trochę braci Minkiewiczów, że jest świetne opowiedziane, ale nie kurde nie sposób zestawić to z Parkerem, gdzie zajebistość myśli poparta jest doskonałym warsztatem. No nie, sorry. Festiwal jest super komiksem jakości zinowej.

Rusty Brown. Trzy strony temu ktoś napisał o tym komiksie "miałkie". Na bank nie czytał, tylko wypowiedział się bo się nie zna. Historia o Marsie była miałka? Typie! Nawróć się. Rusty Brown jest genialny.

Parker - no oczywiście. Scott Pilgrim - wspaniale. No kurde nie może tak być, że Świdziński rozwala 3 genialne tytuły, uznane na całym świecie. Za mocno forsujecie rodzimych twórców, to nie ta waga bokserska.

Z pozostałych pozycji wywaliłbym oczywiście Kwarantannę jako kretyński wysryw nudziarza. Straszne gówno to jest i też jakości zinowej, czyli najgorsze połączenie jakie może być.
Za to wstawiłbym któryś z Donżonów.
jeżeli nadal będzie opowiadał takie bzdury, to skontaktuję się z odpowiednimi organami odnośnie pomawiania mnie, Egmontu i jeszcze kilku innych polskich wydawnictw. Ciekawe, czy wówczas będziesz takim kozakiem?

Offline Bazyliszek

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #35 dnia: Śr, 27 Grudzień 2023, 09:21:27 »
Osobiście powiem, że ja w 2023 roku pogrążam się dalej w tej otchłani szaleństwa. Nie jest lepiej, bo kupiłem 170 pozycji, czyli nawet trochę więcej niż w 2022 r. Spokojnie poszło na to z 8 tys zł, może więcej. Łapię się za głowę jak na to patrzę z tej perspektywy. Przydałoby się z tym skończyć. Chociaż to hobby siedzi we mnie od dziecka. Zobaczymy co przyniesie przyszłość. A w przyszłym roku może przecież jeszcze Kolekcja Thorgala wyjść w kioskach. I będzie kusić.

Offline AntekSocjalny

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #36 dnia: Śr, 27 Grudzień 2023, 09:54:32 »
Zawsze możesz kupić tańsze wydanie z Egmont

Offline Deepdelver

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #37 dnia: Śr, 27 Grudzień 2023, 10:23:12 »
Ale że do topki Dudka... znaczy "Wypadku na polowaniu" nie wzięli?! Albo chociaż Toppiego? :)

Offline Konrad

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #38 dnia: Śr, 10 Styczeń 2024, 00:44:15 »
Artur na swoim blogu https://www.instagram.com/perspektywa.komiksowa/ wrzucił fajne zestawienie TOP20:
Cytuj
20."Wiele śmierci Laili Starr" Mucha Comics
19."Król Rozpustników"- Lost in Time
18. "Długi żywot" Timof Comics
17."Saint -Elme. Spalona krowa" Nagle Comics
16. "IHS" Timof Comics
15."Zmarszczki" Kultura Gniewu
14."Parker " Nagle Comics
13."Monica"- Kultura Gniewu
12."Silvestre" Timof Comics
11."Ogień" Mandioca
10."Mahabharata.Gods& Heroes" Timof Comics
9."Colorado Train" Lost in Time
8."MŻKN" Timof Comics
7."Ballada dla Sophie" Mucha Comics
6."Bomba" Kultura Gniewu
5. "Contrition" Nagle Comics
4. "Wypadek na polowaniu" Lost in Time
3."Nadstaw ucha śliczna Marcio"- Timof Comics
2. "Blast t.2"- Mandioca
1. "Rusty Brown" Centrala



I jeszcze TOP5 polskich:
Cytuj
1."Festiwal"- Jacek Świdziński. Kultura Gniewu. Duży szacunek, ale nie padam na kolana 😉
2."Trzy siostry"- Anna Poszepczyńska. Timof Comics. Bardzo udany debiut. Oby więcej takich.
3. "Historie środka"- Arkusiński/Popielecki/Pryt/Ślazyk. Wydawnictwo Mandioca. Nie sposób nie docenić takiego składu osobowego z takim rezultatem.
4. "Kwiaty samobójców" - Luko Czakowski. Timof Comics. Progres, który robi wrażenie i brak słów również 🙂
5. "Dwa gwoździe. Vanitas"- Ottoich. Wydawnictwo Rebel. Mój ukłon w stronę polskiego niezalu. Puenta niesamowitej serii przygód dwóch Bogów.



A tu TOP14 z bloga https://www.instagram.com/slucham_okiem_czytam_uchem/
Cytuj
1. Chris Ware – „Rusty Brown” (Centrala)
2. Daniel Clowes – „Monica” (Kultura Gniewu)
3. Jacek Świdziński – „Festiwal” (Kultura Gniewu)
4. Guido Van Driel – „IHS” (Timof)
5. Liam Cobb – „What Awaits Them” (Breakdown Press)
6. Manu Larcenet” – „Blast” (Mandioca)
7. Taiyo Matsumoto – „Tekkon Kinkrett” (Waneko)
8. Joe Kessler – „The Gull Yettin” (NYRC)
9. Paul B. Rainey – “Why Don’t You Love Me” (D&Q)
10. Nick Drnaso – “Lekcje aktorstwa” (Kultura Gniewu)
11. Ebisu Yoshikazu – „I Wish I Was Stupid” (Breakdown Press)
12. Marcello Quintanilha – “Nadstaw ucha, śliczna Marcio” (Timof)
13. Ana Penyas – „Wszystko pod słońcem” (Timof)
14. David L. Carlson, Landis Blair – “Wypadek na polowaniu” (Lost in Time)


Offline jahred666

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #39 dnia: Śr, 10 Styczeń 2024, 19:19:25 »
moje top 11 przeczytanych w 2023:

1. Bomba - Alcante, Denis Rodier - wyd. Kultura Gniewu
2. Potwory - Barry Windsor-Smith - wyd. Mucha Comics
3. Alchenit - Rafał Spórna - wyd. Kurc
4. Zerocalcare. Przepowiednia pancernika - Zerocalcare - wyd. Mandioca
5. Monica - Daniel Clowes - wyd. Kultura Gniewu
6. Ogień - David Rubin - wyd. Mandioca
7. Ostatnie Spojrzenie - Charles Burns - wyd. Kultura Gniewu
8. Hombre. Księga 1 - Antonio Segura, José Ortiz - wyd. Lost in Time
9. Contrition - Carlos Portela, Keko - wyd. Nagle Comics
10. IHS. In Hollandia Suburbia - Guido van Driel - wyd. Timof i cisi wspólnicy
11. Twarz - Peter Milligan, Duncan Fegredo - wyd. Timof i cisi wspólnicy

Offline Necr09

FGO: 758,469,198

Online michał81

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #41 dnia: Pn, 15 Styczeń 2024, 21:25:30 »
5 najlepszych komiksów 2023 wg kanału z Dupy

5. Zawirowania - Kultura Gniewu
4. Bomba - Kultura Gniewu
3. Kroniki ze Stambułu - Timof
2. Lekcje aktorstwa - Kultura Gniewu
1. Czary Zjary - Kwarantanna - Timof

Offline mgmb

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #42 dnia: Wt, 16 Styczeń 2024, 14:09:02 »
Zapraszam w czwartek, 18 stycznia, g. 18. Dom Literatury w Łodzi (Roosevelta 17), podsumowanie roku w komiksie https://www.facebook.com/events/330387873131411
2021 Aquaworld 2021 Komiksologos Pandemia 2022 Przygody Stacha i Janka. Skarb Amazonki 2022 Szczyl 1. Wschodnia wieża 2023 Marsz 2023 Przygody Stacha i Janka. Krwawy Lotos

Offline amsterdream

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #43 dnia: Śr, 17 Styczeń 2024, 15:57:16 »

Offline Konrad

Odp: Podsumowania roku 2023
« Odpowiedź #44 dnia: Pt, 19 Styczeń 2024, 04:48:11 »
Pojawiło się podsumowanie roku na Paradoksie (głosowało 8 osób):
https://paradoks.net.pl/read/46220-komiksowe-podsumowanie-2023-roku

1. Silver Surfer tom 2 (Egmont)
2. Zmarszczki (Kultura Gniewu)
3. Rusty Brown (Centrala)
4. Bomba (Kultura Gniewu)
5. Peter Parker, The Spectacular Spider-Man: Śmierć Jean DeWolff (Mucha Comics)
6. Jason - Coś ci pokażę. Ostatni muszkieter. Wilkołaki z Montpellier (Kurc)
7. Wojny Lucasa (Lost in Time)
8. Lekcje aktorstwa (Kultura Gniewu)
9. Blast tom 2 (Mandoca)
10. Wypadek na polowaniu (Lost in Time)
11. Ballada dla Sophie (Mucha Comics)
12. Sztandar Czarnej Gwiazdy (Mandioca)
13. New Mutants (Egmont)
14. Łupieżcy Imperiów (Lost in Time)
15. Ogień (Mandoca), Opowieści jutra Alana Moore'a (Egmont), Ciemność (Egmont)