Zbierałem się, zbierałem chciałem napisać coś dłuższego, ale stwierdziłem, że czasowo nie dam rady, więc krótko o kilku komiksach, które w ostatnim czasie przeczytałem i mi się podobały:
Wiele śmierci Laili Starr - top3 rzeczy wydawnych w 2023 r. u nas, żałuję, że tak długo zwlekałem z czytaniem. Świetna, mądra opowieść, cudowanie narysowana. Wstęp Fabio Moona i właśnie ducha
Daytrippera bardzo czuć w tym komiksie. Must have. Ram V to jest jednak scenarzysta z krwi i kości (polecam również jego
Błękit w zieleni).
9+/10.Odyseja Lorda Bablah - Największe zaskoczenie w tym roku od polskiego autora. A widzę, że przemknął zupełnie bez echa. Teoretycznie "brzydki" graficznie, ale tylko na pierwszy rzut oka, bo wszystko jest tu przemyślane, kolory świetne. Fabuła porusza ważne społecznie kwestie (np. zanieczyszczenie powietrza, polowania) w ciekawej formie (nazwał bym to takimi przypowiastkami). Każdy "zeszyt" to osobny odcinek, zbudowany na takim samym schemacie. Profesor ze swoim asystentem, który musi zdobyć/odbudować wiedzę (tak mocno skracając) przylatują na kolejne planety, rozmawiają z jej mieszkańcami i asystent z pozycji jakby dziecka nie może się nadziwić jak źle dana kwestia jest rozwiązana. Jak rozmawiałem z autorem na festiwalu w Łodzi, to twierdził, że pierwotnie chciał napisać książkę, ale ostatecznie zdecydował się na komiks. I paradoksalnie mimo dość skrótowych dialogów jestem w stanie dostrzec literackość tej pozycji. Dla mnie
9/10, ale nie zdziwię się jak komuś nie podejdzie.
Requiem 1/Trzecie oko 1 - zbiorczo dwa komiksy rysowane przez Ledroita (Oko również przez niego pisane). Oba oceniam na
8/10.
Requiem lepsze graficznie, świetny świat przedstawiony, fabuła lekko pretekstowa i szybko poprowadzona, ale to dopiero wprowadzenia, jest szansa na fajne przygody, bo setting pozwala na wszystko.
Trzecie oko bardziej mi podeszło fabularnie, potrafi zaciekawić. Graficznie jest inaczej, ale też są bardzo fajne patenty. Obie serie warte śledzenia.
Kwiaty samobójców - piękny graficznie niemy komiks od Luko Czakowskiego. Fabuła mimo braku słów bardzo zgrabnie poprowadzona. Szkoda tylko, że technologia druku mimo wszystko nie oddaje wszystkich niuansów prac artysty.
8/10.
Pan Wiedźma 3 - niezmiennie wysoki poziom.
Kosmos - mocne
8/10. Ciekawa i wciągająco napisana fabuła. Ładne rysunki. Jedyny zarzut, że czyta się b. szybko, bo część kadrów to takie wypełniacze, choć z drugiej strony tworzą one odpowiedni klimat.
Zmarszczki - Roca jak dla mnie balansuje na granicy tanich emocji, choć udaje mu się jej nie przekraczać. Dobra, mądra rzecz. Ale taki
Upadek Michaela Rossa w podobnym klimacie podobał mi się ciut bardziej.
8/10.
Upgrade Soul - dobry komiks, ale po megapozytywnych recenzjach spodziewałem się dużo więcej. Ciekawy punkt wyjścia, ale wg mnie można było z tej historii wycisnąć dużo więcej. Choć i tak potrafi skłonić do przemyśleń. Graficznie spoko. Naciągając
7+/10.
Pewnie o czymś jeszcze zapomniałem
I przy okazji przypominam o głosowaniu na komiks roku 2023, to już ostatnia szansa oddać głos, a jest ich na razie znacznie mniej niż w głosowaniu na najlepsze wydawnictwo.