Forum KOMIKSpec.pl
Komiksy => Dział ogólny => Komiksowe TOP Listy => Wątek zaczęty przez: perek82 w Śr, 30 Grudzień 2020, 15:28:11
-
Zasady są takie jak rok temu.
1. Głosujemy podając listę maksymalnie 10 komiksów. Jeśli na liście będzie więcej pozycji, pozostałe zostaną potraktowane jedynie w formie ciekawostki.
2. W głosowaniu mogą wziąć udział wszystkie polskie i zagraniczne komiksy wydane w Polsce w 2020 roku, czyli:
- albumy, zeszyty i tomy, jeśli są one zamkniętymi utworami lub są częścią Kolekcji,
- serie, runy autorów, jeśli jej kolejne albumy, tomy i zeszyty stanowią fragment większej całości. Głos oddany na jeden z albumów serii zostanie policzony na poczet całej serii.
Ja posiłkuję się tym zestawieniem:
http://alejakomiksu.com/archiwum_komiksow/2020/ (http://alejakomiksu.com/archiwum_komiksow/2020/)
3. Punktacja:
Miejsce 1 - 10 pkt
Miejsce 2 - 9 pkt
Miejsce 3 - 8 pkt
Miejsce 4 - 7 pkt
Miejsce 5 - 6 pkt
Miejsce 6 - 5 pkt
Miejsce 7 - 4 pkt
Miejsce 8 - 3 pkt
Miejsce 9 - 2 pkt
Miejsce 10 - 1 pkt
4. Głosowanie trwa do 14 lutego 2021 roku do godz. 23:59
5. Można głosować na reedycje (wznowienia, kolejne wydania) ale nie na dodruki.
Wszelkie komentarze, sugestie i pytania na temat głosowania proszę umieszczać w odrębnym temacie - zaraz założę.
Zapraszam do zabawy:)
-
Ja już w sumie przeczytałem wszystko, co miałem do przeczytania, więc wrzucam dla rozruszania zabawy:
1. Władcy chmielu
2. Yiu
3. Wiek Evy
4. Hellblazer by Ellis
5. Promethea
6. Batman: Black & White
7. Twardziel
8. Zabić drozda
9. Daredevil by Miller
10. Animal Man
Nie zmieściły się m.in. końcówki Criminal, Czarnego młota, Providence.
-
1. Tokyo Ghost
2. Żywa Stal
3. Mister Miracle
4. Perramus
5. Indyjska włóczęga
6. Patria
7. Szninkiel
8. Dni, których nie znamy
9. Dorwać Ramireza
10. Doom Patrol cz.3
-
1. Indyjska włóczęga
2. Corto Maltese
3. Twardziel
4. Jim Cutlass
5. Mieszko
6. Katanga
7. Descender
8. Judasz
9. Thorgal
10. Sezon polowań
Uzasadnienie wyborów: https://forum.komikspec.pl/komiksowe-top-listy/komiksowe-top-listy-2020-pytania-i-sugestie/msg111785/#msg111785
-
1. Dni, których nie znamy
2. Ayako
3. Tokyo Ghost
4. Metabaron (całość)
5. Criminal (całość)
6. PUnisher MAX 9
7. Harleen
8. Saga Winladzka
9. Zaya
10.Ultimate Spiderman
-
1. Dni, których nie znamy
2. Indyjska włóczęga
3. Twardziel
4. Perramus
5. Czarne nenufary
6. Patria
7. Donżon
8. Dom Pokuty
9. Płaszcz i szpony
10. Upadek
Bonusowo tuż za top10:
11. Tokyo Ghost
12. Gideon Falls
13. Judasz
14. DMZ
15. Pulp
16. Shangri-La
17. Coda
18. Katanga
19. Trasa promocyjna
20. LastMan
-
1. Indyjska włóczęga,
2. Hitman t. 3,
3. Usagi 6,
4. Doktor Strange 2,
5. Płaszcz i szpony,
6. Sherlock Holmes Society: In nomine Dei,
7. Kaczogród: Tajemnica starego zamczyska,
8. Mater morbi,
9. Niesamowita Dokręcana Głowa i inne kurioza,
10. Klub detektywów.
-
01. Daredevil F.Millera Egmont
02. Alix Senator 3 Elemental
03. KiK(kolor) Egmont
04. Storm 9 Kurc
05. Sędzia Anderson 2 SLain
06. Płaszcz i szpony 1 Timof
07. Owady w komiksie 1 Scream
08. Vasco 5 Kurc
09. Usagi 6 Egmont
10. Wika Scream
-
1. Wiek Evy (Xxe ciel.com) - 10 pkt - Studio Lain.
-
0. Niezwyciężony - bo jest na podlinkowanej liście a nie głosowałem w zeszłym roku :)
1. Dni, których nie znamy.
2. Indyjska włóczęga
3. Wiek Evy
4. Czerwony Pingwin musi umrzeć! cz. 2
5. Gideon Falls. tom 3
6. Sędzia Anderson - Powrót do Szambali
7. Złoty Wiek tom 2
8. Judasz
9. Alien vs Predator (Aliens. The Original Comics Series: 30th Anniversary Edition #02)
10. Wydział 7 - Helena
-
1/Indyjski Włóczęga
2/ Oskar Ed
3/ Dpnżon 2
4/ Skóra z tysiąca bestii
5/ Wiek Evy
6/ Goon 4
7/ Gideon Falls 3
8/ Lucyfer Diabelska komedia
9/ Shangri-LA
10/ Perramus
-
1/ Czarne nenufary
2/ Władcy chmielu
3/ Twardziel
4/ Criminal
5/ Złoty wiek 2
6/ Patria
7/Indyjska włóczęga
8/ Zabić Drozda
9/ Skok
10/Descender
-
1. 20th Century Boys - Chłopaki z dwudziestego wieku
2. Niedoskonałości
3. Criminal
4. Śpioch
5. Resident Alien #01: Witamy na Ziemi
6. Deadly Class
7. Animal Man. Grant Morrison
8. Authority
9. Doom Patrol
10. Dorwać Ramireza
Dodatkowo:
11. Akira
12. Invincible
13. Pulp
14. Umbrella Academy
15. The Goon
16. Palcojad
17. EKHO
18. Zamek zwierzęcy
-
1. Era Apocalypsa
2. Animal Man
3. The Goon
4. Punisher Max
5. Doom Patrol
6. New X-Men
7. Sędzia Dredd - Kompletne Akta
8. DMZ
-
1. Transformers: Kolekcja G1 - Żelazna pięść #31
2. Doktor Strange. Tom 2
3. Ultimate Spider-Man. Tom 6
4. Daredevil. Frank Miller #03
5. Avengers #04: I wojna Kanga
6. Krucjata nieskończoności
7. Superman. Czerwony Syn
8. Ultimate Spider-Man. Tom 7
9. Opętani miłością
10. Kajko i Kokosz. Szkoła latania
-
1. Akira
2. Jeremiah #22: Karabin w wodzie
3. Aliens VS Predator 30th Anniversary
4. Władcy Chmielu
5. Betelgeza
6. Aliens: Pieśń włóczni/Twierdza
7. Aliens: Labirynt
8. Klątwa Haru
9. NOiSE
10. Yotsuba
-
1. Dni, których nie znamy
2. Sabrina
3. Corto Maltese - Mū zaginione miasto
4. Snowpiercer
5. Poranek ściętych głów
6. Indyjska włóczęga
7. Władcy chmielu
8. Śmiech i śmierć
9. Dom pokuty
10. Loteria
-
1. Donżon
2. Płaszcz i Szpony
3. Szninkiel
4. The Goon
5. Daredevil. Frank Miller
6. Jim Cutlass
7. Tokyo Ghost
8. Czarne nenufary
9. Gideon Falls
10. Punisher Max
-
1. Donżon
2. Indyjski włóczęga
3. Władcy chmielu
4. Dni, których nie znamy
5. Storm t. 9
6. Jim Cutlass
7. Metronom
8. Płaszcz i szpony
9. Tokyo Ghost
10. Betelgeza
-
Moja "dziesiątka":
1. Dni, których nie znamy
2. Hellblazer by Garth Ennis
3. Niezwyciężony
4. Judasz
5. Donżon 2
6. Green Lantern by Grant Morrison
7. Corto Maltese: Pod słońcem północy
8. Twardziel
9. Potworna Kolekcja
10. Superman: Amerykański Obcy
-
w tym roku ciezki wybór. duzo komiksow i to dobrych
1. Mister Miracle
2. doom patrol
3. dni ktorych nie znamy
4. tokyo ghost
5.czarne nenufary
6. Donżon
7. coda
8. Gideon Falls
9. Śpioch
10. indyjska wloczega
nie ten rok ale cudo . Niezwyciezony
no i czeka Animal man do przeczytania
-
1. Daredevil F. Millera
2. Spy x Family
3. Sposób na Pięcioraczki
4. Grand Blue
5. Era Apocalypse'a
6. Miłość to wojna
7. Ultimate X-Men
8. Superman: Czerwony syn
9. Jak tropikalna rybka tęskniąca za śniegiem
10. Wojna królów
-
1. Aliens vs. Predator - 30th Anniversary Edition
2. Yiu (tom 1&2)
3. Śpioch (tom 1&2)
4. Gideon Falls (tom 3&4)
5. Judasz
6. Mieszko - Braterstwo
7. Omega Men
8. Zygfryd
9. Potwór z bagien Scotta Snydera
10. Multiwersum
-
1. Relax. Magazyn opowieści rysunkowych
2. Argentyna
3. Raffington Event
4. Wiek Evy - XXe ciel.com
5. Zygfryd
6. Indyjska włóczęga
7. Providence
8. Promethea
9. Perramus. W płaszczu zapomnienia
10. Wika i gniew Oberona
Gwoli uzasadnienia. Nie da się ukryć, że tak duża ilość błędów w Relaksie jest naganna. Dodatkowo poziom publicystyki jest na niewiele wyższym poziomie. Tym niemniej w plebiscycie tym oceniam wyłącznie poziom komiksów. Pierwsze więc miejsce daję Relaksowi wyłącznie za Quintos i Metabarona. Pozostałe miejsca raczej bez zaskoczeń, chociaż jak na mój gust niemal cała dziesiątka (poza może Zygfrydem) to nie są najlepsze komiksy ich autorów.
Z mojego punktu widzenia komiksowo to nie był najlepszy rok. Kupiłem i przeczytałem 32 komiksy czyli znacznie mniej niż w latach 2013 - 2019. Cieszy zaangażowanie Kurca w Andreasa i to, że Studio Lain wciąż robi swoje. Z rezerwą podchodzę do Relaksu ale skoro już zaczęli to trzymam za nich kciuki.
-
1. Animal Man
2. Multiwersum
3. Promethea t.3
4. Potwór z Bagien Scotta Snydera
5. Vasco - Księga piąta
6. Punisher MAX t.8
7. Na polach Grunwaldu/Chorągwie pod Grunwaldem
8. Zakon
9. Bitwa Warszawska 1920
10. Gideon Falls: Droga krzyżowa
-
1. Corto Maltese
2. Donżon
3. Akira
4. Przedwieczni
5. Vasco
6. Animal Man
7. Shangri-la
8. Invincible
9. Cartland
10. Jim Cutlass
-
1. Dni, których nie znamy
2. Animal Man
3. Czarne nenufary
4. Poranek ściętych głów tom 1
5. Perramus
6. Dorwać Ramireza. Akt I
7. Sabrina
8. Płaszcz i szpony Integral 1
9. Resident Alien tom 1: Witamy na Ziemi
10. Snowpiercer. Przez wieczny śnieg tom 1
-
1. Tokyo Ghost
2. Animal Man
3. Donżon
4. Dni, których nie znamy
5. Resident Alien
6. Yiu
7. Ultimate X-Men
8. New X-Men
9. Punisher MAX
10. Dylan Dog. Mater Morbi
-
1. Donżon
2. Indyjski włóczęga
3. Storm
4. Płaszcz i szpony
5. Szninkiel
6. Yiu
7. Criminal
8. Sędzia Dredd - Kompletne Akta
9. Aliens - 5th Scream Anniversary Edition
10. Predator - 5th Scream Anniversary Edition
-
1. Aliens vs. Predator - 30th Anniversary
2. Animal Man.
3. Aliens Labirynt.
4. Swamp Thing - Scott Snyder.
5. Doom Patrol Tom 3.
6. Mister Miracle.
7. Hellblazer - Garth Ennis.
8. Sędzia Anderson Powrót do Szambali.
9. Jonah Hex Tom 9.
10. Hellboy Opowiesci.
-
1. Indyjska Włóczęga
2. Mieszko: Braterstwo
3. Płaszcz i Szpony I
4. Trzeci Testament
5. Zygfryd
6. Donżon
7. Negalyod
8. Najemnik
9. Kręgi Magii
10. Punisher MAX
-
1. Niezwyciezony
2. Indyjska Wloczega
3. Hellblazer Garth Ennis
4. Potworna Kolekcja
5. Wiek Evy
6. Judasz
7. Argentyna
8. Dom Pokuty
9. Mister Miracle
10. Hellboy: Opowiesci
-
1. Czwórka z Baker Street
2. Daredevil Franka Millera
3. Storm
4. Pamętniki Wisienki
5. Robert Silverberg. W dół, do Ziemi
6. Mroczna otchłań
7. OKP Dolores
8. Hellblazer Gartha Ennisa
9. Lucky Luke
10. Berserk
-
1.Czarne Nenufary
2.Indyjska Włóczęga
3.Dni których nie znamy
4.Loteria
5.Donżon 2
6.Hellblazer - Ellis
7.Twardziel
8.Metronom
9.Zygfryd
10. Posiadłość 1
-
1. Hellblazer
2. Animal Man
3. Donżon
4. Jest zabawa
5. Doom Patrol
6. Providence
7. Ciemności Smalandii
8. Mister Miracle
9. Multiwersum
10. Zbir
-
1. Niezwyciężony. wyd. 2
2. Aliens vs Predator 30th anniversary.
3. Animal Man
4. Mister Miracle
5. DMZ. seria.
6. Omega Men. To już koniec.
7. Tokyo Ghost
8. Fear Agent. seria.
9. Punisher Max. seria.
10. Tajne wojny. Spencer. Acuna.
-
I przyszedł czas na listę top komiksów 2020 wg Corto. Dziwna będzie to lista, bo w ubiegłym roku rzadko odwiedzałem biblioteki i choć książki wraz z komiksami często były składnikiem składanych zamówień, tych komiksów też wiele nie wpadło. Z jednej strony ogranicza to wybór ale z drugiej, kupuję to co mnie interesuje i co lubię zatem ryzyko kupna słabych komiksów jest nieco niższe...
Żaden komiks mnie nie zachwycił, że pierwsze miejsce by się należało od razu, więc kolejność na liście mogłaby być nieco inna ale jakąś kolejność musiałem przyjąć. Ok, jedziemy:
1. Poranek Ściętych Głów, seria: słodko-gorzkie przedstawienie pewnego okresu z historii Japonii, pierwsze dwa tomy to zróżnicowane, krótkie, dojrzałe historie, które skłaniają do przemyślenia chociaż chwilę, po lekturze
2. Jim Cutlass, miniseria: przed lekturą spodziewałem się sztampowego przedstawienia południa USA po wojnie secesyjnej z czarno-białym podziałem na dobrą Unię i złą Konfederację. Nic bardziej mylnego, wyraziste postacie pierwszo, drugo i trzecioplanowe, silne charaktery, brak lukrowania rzeczywistości. Inne niż "Blueberry" ale bardzo, bardzo dobre.
3. Żywa Stal: oby więcej takich komiksów, świetnie narysowane pokręcone dark fantasy
4. Trasa Promocyjna: komiks kupiony jako jeden z tych "spróbuję, wygląda interesująco" i nie zawiodłem się. Na okładce użyty jest przymiotnik "kafkowska" w odniesieniu do opowieści co mocno ukierunkowuje czytelnika na przewidywany przebieg akcji ale bywały momenty gdy uśmiech podczas czytania się pojawił i czyta się bardzo płynnie, wręcz pochłania kolejne strony
5. Raffington Event: zdecydowanie za krótkie... Andreas w swojej najlepszej formie z pierwszych tomów "Rorka"
6. Mister Miracle: chyba najlepszy komiks Kinga, który czytałem, co jednak nie jest wielką pochwałą u mnie. Może przyczynia się do tego możliwość interpretacji czy odbiegające od kanonu pomysły autora scenariusza są rzeczywistością w świecie DC czy tylko sennym mirażem Scotta Free.
7. Thanos: ponieważ główna postać jest po prostu sobą w tym komiksie. Fabuła nieco liniowa ale czytało się przyjemnie
8. Bruno Brazil: od czasu takich komiksów jak "Czarna Róża" czy książek takich jak "Trylogia Bourne'a", mam sentyment do lat 70 w sferze kultury spod znaku opowieści sensacyjnych. Trochę ramotka ale drugi tom kupię bez wahania.
9. Kolekcja Dona Rosy oraz...
10. Kolekcja Carla Barksa: obie kolekcje świetnie się dopełniają, format mi osobiście odpowiada, są to zbiory jednych z najlepszych historii ze świata Donalda, więc jeśli ktoś, jak ja, lubi po latach zajrzeć do Kaczogrodu by odpocząć od bardziej poważnych komiksów, to jest idealny wybór
Poza listą: "Śpioch": mam oba tomy ale jeszcze nie zacząłem czytać i nie wiem kiedy znajdę czas by się zapoznać z tą serią
-
1. Niezwyciężony
2. Dni, których nie znamy
3. Twardziel
4. Czarne nenufary
5. Aliens: labirynt
6. Gideon Falls
7. Criminal
8. Resident Alien
9. Superman: Amerykański Obcy
10. Invincible
-
1. Mister Miracle
2. Poranek ściętych głów
3. Niezyciężony
4. Tokyo Ghost
5. Donżon
6. Złoty wiek #2
7. Batman Black & White
8. indyjska Włóczęga
9. Doom Patrol.
Pewnie jeszcze jakiś wybitny tytuł mi ucieka, może sobie przypomnę i zdążę zedytować.
-
10. Zegar zagłady
-
1. Criminal
2. Kapitan Ameryka (Klasyka Marvela)
3. Promethea
4. Animal Man
5. Daredevil Franka Millera
6. New X-Men
7. Moon Knight
8. Doom Patrol
9. Śpioch
10. Hellblazer Gartha Ennisa
11. Era Apocalypse'a
12.Sędzia Anderson - Powrót do Szambali
13.Harleen
14. Wydział 7
15. Pulp
Chciałem z listą poczekać, jak przeczytam Batman B&W, ale do 14 lutego nie dam rady, więc nie mogę go umieścić, ale po 150 stronach pierwszego tomu mogę powiedzieć, że pewnie na tej liście by się znalazł.
-
1. Animal Man
2. Akira
3. Chłopaki z dwudziestego wieku
4. Mister Miracle
5. Donżon
6. Umbrella Academy
7. Moon Knight Lemire
8. Szósty rewolwer
9. Punisher MAX - Aaron
10. Hellblazer Ennis
-
- Donżon #2
- Indyjska Włóczęga
- Dni, których nie znamy
- Władcy Chmielu #2
- Upadek
- Invincible
- Gideon Falls
- Mister Miracle
- Poranek ściętych głów
- Płaszcz i szpony
-
1. Donżon #2
2. Żywa Stal
3. Czarne nenufary
4. Gideon Falls
5. Twardziel
6. Władcy Chmielu #2
7. Indyjska Włóczęga
8. New X-Men
9. Ciemności Smalandii
10. Perramus. W płaszczu zapomnienia
-
1. Dylan Dog. Mater Morbi
2. Oskar Ed. Mój największy sen
3. Maus
4. Niedoskonałości
5. Żywa stal
6. Donżon tom 2
7. Julia. Oczy otchłani
8. Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa
9. Dni, których nie znamy
10. Poczwarki
-
Ciężko ułożyć listę 10 najlepszych tytułów, kiedy masz na półce 20, czy 30 kolejnych, potencjalnych "najlepszych", ale wyszło mi coś takiego:
1. Mister Miracle
2. Dni których nie znamy
3. Hellblazer Ennis
4. Płaszcz i szpony
5. Władcy Chmielu
6. Indyjska włóczęga
7. Criminal
8. Doom Patrol
9. Jim Cutlass
10. Oskar Ed. Mój największy sen
-
Zadanie z wyborem nie takie proste. W końcu się udało i tak to wygląda u mnie.
1. Indyjska włóczęga
2. Dni, których nie znamy
3. Donżon - 2
4. Akira - 2
5. Żywa stal
6. DMZ - Strefa zdemilitaryzowana - tom 1
7. Oskar Ed: Mój największy sen
8. Azymut - 5 - Ostatnie podmuchy zimy
9. Corto Maltese - 13 - Pod słońcem północy
10. Dylan Dog - Mater Morbi
-
To był rok, w którym po długiej przerwie wróciłem do nałogu. Kilka ciekawych komiksów z ubiegłego roku czeka nadal na swoją kolej (w tym: Indyjska włóczęga, Donżon 2, zbiorcza Akira, Śmierć i śmiech, Argentyna, Żywa stal...). Ale z tego co przeczytałem:
1. Niezwyciężony - najbardziej udana ze znanych mi prób przełożenia prozy Lema na jakiekolwiek inne medium.
2. Raffington Event - dla miłośnika "Rorka" i pierwszych tomów "Koziorożca" rzecz obowiązkowa. Andreas w najlepszej formie.
3. Władcy Chmielu - zbiorcze wydanie klasyka.
4. Śpioch - komiks superbohaterski zmieszany z bardzo dobrą historią szpiegowską. To lubię. I przy okazji okazało się, skąd wzięło się zakończenie "Zabij albo zgiń".
5. Criminal - rysunkowo lepiej niż powyżej, jeśli idzie o historię - również bardzo dobrze. Ale nie ma szpiegów, więc oczko niżej.
6. Czarne nenufary - świetnie narysowany, intrygujący kryminał. Książkę czytałem jakiś czas temu, ale i tak dobrze się bawiłem.
7. Dni, których nie znamy - lubię być zaskakiwany opowieścią i tutaj udało się to zrobić.
8. Corto Maltese - kontynuacja, którą bezproblemowo można postawić obok klasycznego oryginału.
9. Shangri-La - ten komiks ma wiele słabości fabularno-konstrukcyjnych, ale rozmach wizji i świetny rysunek to rekompensują. Na liście znalazł się również dlatego, że przypomniał mi "Paradyzję" Zajdla.
10. Sabrina - spodziewałem się, że mi się nie spodoba. A tu zaskoczenie. Całkiem niezła historia.
-
1. Daredevil Franka Millera
2. Batman : Black & White
3. Szninkiel
4. X-men : Era Apocalypse'a
5. Ultimate Spider-man
6. Ultimate X-men
7. Punisher Max
8. New X-men
9. Zegar Zagłady
10. Mister Miracle
-
Moja lista:
1. DCeased: nieumarli w Świecie DC
2. Invincible (cała seria)
3. Superman: Amerykański Obcy (DC DEluxe)
4. Hitman (Literackie DC Comics)
5. Kryzys Bohaterów (Uniwersum DC)
6. Zegar Zagłady (Uniwersum DC)
7. Mister Miracle (DC Deluxe)
8. Green Lantern: Galaktyczny Stróż Prawa (Green Lantern Tom 1)
9. Wojna Flashów (Flash tom 8 DC Odrodzenie)
10. Multiwersum (DC Deluxe)
-
1. Czwórka z Baker Street
2. Czarne nenufary
3. Wydział 7
-
1. Indyjska włóczęga
2. Katanga
3. Punisher Max
4. The Boys: Chłopaki
5. Czarne nenufary
6. Corto Maltese
7. DCEased - Nieumarli w świecie DC
8. Dylan Dog - Mater Morbi
9. Aliens vs. Predator - 30th Anniversary Edition
10. Invincible. Niezwyciężony
-
01.Animal Man
02.Criminal
03.Sędzia Dredd: Kompletne Akta
04.Śpioch
05.Pulp
06.Deadly Class
07.LastMan
08.Hitman
09.Hellblazer (Ennis)
10.Authority
-
Aby moja top lista była należyta ankieta musiałaby trwać do końca roku albo i dłużej z racji wielu nieprzeczytanych potencjalnych hitów. Głównie czekam na ich zakończenie lub więcej wolnego czasu. Chociażby: Donżon, Criminal, New X-men, DMZ, Invincible, Animal Men, The Goon, Hellblazer, Władcy Chmielu i wiele wiele innych.
A więc na dzień dzisiejszy:
1. Dni których nie znamy
2. Doom Patrol
3. Mister Miracle
4. Katanga
5. Zygfryd
6. Ciemności Smalandii
7. Czarne nenufary
8. Tokyo Ghost
9. Vasco
10. Patria
11. Shangri-La
12. Odrodzenie (Revival)
13. Indyjska Włóczęga
14. Multiwersum
15. Chłopaki
-
Z pozycji przeczytanych:
1. Żywa Stal - to dla mnie nie tylko najlepszy tytuł ostatniego roku, ale i ostatnich kilku lat wstecz (gdzieś tak do Miraclemana). Dzieło totalne. Genialne rysunki i nie gorsza fabuła. Prawdę mówiąc jeszcze nie doczytałem do końca, dawkuję sobie od czasu do czasu :)
2. Czarne nenufary - kolejny przykład (vide Wieczna wojna), że sprawne przełożenie porządnego tytułu literatury gatunkowej na język komiksu daje świetne efekty i jedną z lepszych pozycji w swoim gatunku. Jestem ciekaw książki, bo po przeczytaniu komiksu nie wyborażam sobie tej historii w innej formie.
3. Miasto Wyrzutków - największe zaskoczenie tego roku. Niby prosta historia, ale jak to jest narysowane i opowiedziane. I bardzo ciekawy pomysł na "moc" głównego bohatera.
4. Tokyo Ghost - tak powinien wyglądać Cyberpunk 2077, brud, syf, uzależnienie od technologii. Do tego niegłupia historia i świetne rysunki.
5. Donżon - tegoroczny tom lekko słabszy niż jedynka, brak tak wyrazistego bohatera jak Herbert i nierówny graficznie (te bazgroły Nine), ale to i tak świetny tytuł na poziomie niedostępnym dla większości scenarzystów. Ciekawie rozbudowuje uniwersum
6. Dni których nie znamy - czytałem zachwyty i byłem sceptyczny. Po 30 stronach czytania nie widziałem dalej geniuszu, ale potem akcja ruszyła i skończyłem za jednym posiedzeniem. Zostaje w głowe i zmusza do przemyśleń, w tym i o swoim życiu, daje różne warianty interpretacji. Gdyby nie rysunki byłby top 3. Ale warstwa graficzna mocno odstaje od scenariusza.
7. Dorwać Ramireza t.1 - blockbuster ale sensowny i z wybuchowymi rysunkami. Ciekawe kiedy ekranizacja, bo materiał wyjściowy, aż się o nią prosi.
8. Instytut Bombowych Teorii - czytałem na razie tylko w oryginale. Komiks prasowy najwyższych lotów, do tego w lubianej przeze mnie otoczce naukowej.
9. Mafalda - super, że została ta pozycja u nas wydana. Też mam ją niedoczytaną (ale w przypadku komiksów prasowych to nie problem). Wstyd nie znać :)
10. Wilq Superbohater - kolejne świetnie pokolorowane wydanie zbiorcze + bardzo wysoki poziom aktualnych albumów - po widocznym lekkim zmęczeniu materiału sprzed kilku lat nie ma już śladu i na każdy kolejny nowy numer czekam z niecierpliwością
11. Śpioch - szpiedzy w otoczce SH, Brubaker, Phillips i nic więcej nie trzeba dodawać :)
12. Chłopaki - świetna seria nieźle zakończona. Sama seria zdecydowanie nadaje się do top10, ale wyszedł tylko ten jeden ostatni tom w 2020.
13. Upadek - poważna tematyka, świetne niby lekko, ale z szacunkiem przedstawiona.
14. Trasa promocyjna - sympatyczna pozycja.
15. Invincible - najlepsza seria SH, ale na rynku tyle dobra, że nie ma jak umieścić tego wyżej, a i z czytaniem jestem do tyłu.
16. Ciemności Smalandii - czyta się świetnie, ale przedstawienia części intymnych scen mógł sobie autor darować.
17. Vademecum złego ojca - poradnik jak być najlepszym ojcem :)
18. Criminal
19. Pulp
20. Sędzia Anderson. Powrót do Szambali - coś od Studia Lain się należy, a mam zaległości (rozgrzebany Metronom, niekupione jeszcze Yiu)
Zapomniałem o Indyjskiej włóczędze - też b. dobra, gdzieś tak na 12-13 pozycję, ale nie chce mi się już przerabiać ;) Pewnie jeszcze coś pominąłem.
Zaskoczenie na plus:
Avangers I wojna Kanga - sięgnąłem tylko dla rysunków Del Mundo, a otrzymałem też całkiem sympatyczną fabułę z niegłupim ujęciem podróży w czasie.
Rozczarowania - pozycje które nie spełniły oczekiwań sprzed lektury:
Raffington Event - niezłe szorty, ze 2 najwyżej klasy, dobre do magazynu, w formie zbiorczej też się bronią, ale jako całość do topu trochę temu zbiorkowi brakuje.
Shangri-La - niezłe pomysły, ważne poruszane tematy, ale pełno tu dziur, nielogiczności, a i warstwa graficzna niezbyt mi podpasowała.
Animal Man (Morrison) - na razie przeczytałem ok. połowy. Jak na SH jest dobrze, ale nie jestem w stanie doszukać się czegoś nadzwyczajnego.
Doom Patrol t. 3 - mój top1 z zeszłego roku. Przeczytałem pierwsze 5 czy 6 zeszytów i 2 czy 3 tak mnie wymęczyły, że jak odłożyłem na półkę to do tego czasu nie wróciłem, żeby dokończyć.
Śmierć i śmiech - lepszy PR, blurby niż treść. Jedna świetna historia, ze 2 dobre i tyle. Ogólnie takie niby-artystyczne pitu-pitu.
Nie zdążyłem przeczytać albo dokończyć jeszcze (głównie przez PS5 :) ) paru nieźle zapowiadających się pozycji, które planowałem do tej połowy lutego nadrobić (ale to w sumie dobrze, bo ciężko by już było coś wcisnąć ;) ). M.in.:
Oskar Ed, Perramus, Patria, Twardziel, Władcy chmielu, Sezon polowań, Sabrina, Płaszcz i szpony, Poczwarki, kaczki Barksa i Rosy (poczytałem dziś trochę Rozpuszczalnika uniwersalnego - to już 2021 - takie komiksy, aż chce się czytać).
-
1. Śmiech i śmierć
2. Donżon 2
3. Fistaszki
4. Poranek ściętych głów
5. Multiwersum
6. Promethea
7. Resident Alien
8. Sabrina
9. Jim Cutlass
10. Zbir
-
1. Dni których nie znamy
2. Szninkiel
3. Indyjska Włóczęga
4. Usagi
5. Mister Miracle
6. Odrodzenie (Revival)
7. Superman - Czerwony Syn
8. Kapitan Ameryka Ed Brubaker
9. Fear Agent
10. Czarny Młot
-
Ten rok był naprawdę bogaty w fajne tytuły. Przez to też wybór najlepszej dziesiątki to była droga przez mękę ;)
1. Donżon 2
2. Indyjska włóczęga
3. Czarne nenufary
4. Perramus
5. Zamek zwierzęcy t.1
6. Władcy chmielu t.2
7. Usagi Yojimbo t.5
8. Yiu t.2
9. Shi t.3
10. Płaszcz i szpony t.1
Na wyróżnienie zasłużyły także Mieszko t.2, Złoty wiek t.2, Żywa stal, Zygfryd, Noc św. Bartłomieja, Gideon Falls t.4, Dorwać Ramireza, Wiek Ewy, Zabić drozda, Katanga t.3
-
Na półce czeka jeszcze kilkanaście kandydatów do tej topki, ale z tego co zdążyłem już przeczytać to chciałbym wyróżnić:
1. Dni, których nie znamy (Dawno się tak nie wzruszyłem podczas czytania)
2. Ciemności Smalandii (Ten komiks jest jak uderzenie bejsbolem w tył głowy)
3. Czarne nenufary (Jeden z komiksów dobrych w taki sposób, że polecam go "niekomiksowym" kolegom i koleżankom)
4. Sabrina
5. Śmiech i śmierć
6. Indyjska włóczęga
7. Płaszcz i szpony
8. Oskar Ed: Mój największy sen
9. Shangri-La (Komiks z potencjałem na pierwszą trójkę - świetne pomysły, , ale czegoś mi zabrakło.)
10. Saga Winlandzka
Poza tym kolejności losowej:
Invincible
Dorwać Ramireza. Akt 1
Patria
Poranek ściętych głów
Raport W
Twardziel
Bękart
Podróże Franka
Kamikaze Kat
Wydział 7
-
Po przeczytaniu jakichś 2/3 posiadanych zeszłorocznych premier głosuję na:
1. Poranek ściętych głów
2. Śmiech i śmierć
3. Dni, których nie znamy
4. Indyjska włóczęga
5. Czarne nenufary
6. Upadek
7. Twardziel
8. Sabrina
9. Dorwać Ramireza
10. Orientalizm
Mimo wielu jeszcze nieprzeczytanych pozycji, do pierwszych dwóch zdążyłem zajrzeć ponownie. Zwłaszcza Tomine nadaje się do wielokrotnej lektury. Z kolei do "Dni..." nie wrócę długo, ale chyba nigdy nie zmieniłem tak bardzo podejścia do komiksu w trakcie lektury - od "o matko, ta graficzna pomyłka jest chyba dla młodzieży" aż do zachwytu pomysłem i świetnym zakończeniem, aż do ostatniego kadru.
-
Wszystkiego nie udało się przeczytać, ale z tego co się udało:
1. Indyjska włóczęga
2. Kaczogród. Carl Barks
3. Criminal
4. Usagi Yojimbo
5. Smerfy
6. Czwórka z Baker Street
7. Promethea
8. Resident Alien
9. 20th Century Boys - Chłopaki z dwudziestego wieku
10. Przygody wielkiego wezyra Iznoguda
Wyróżnienia wszelakie:
Deadly Class
Mister Miracle
Klub detektywów
Pamętniki Wisienki
Corto Maltese
Harleen
Śpioch
Lil i Put
Wydział 7
Czarny młot
-
Moje podium:
1. Chłopaki z XX wieku
2. Donżon
3. Gideon Falls
-
Uff, działo się ;D
Rok rzeczywiście musiał być obfity. Oddanych głosów 60, nominowanych komiksów 173.
Poniżej wyniki (po kolei: pozycja, tytuł, liczba punktów, liczba głosów). Wyróżniłem polskie komiksy.
Lp Tytuł Suma punktów Liczba głosów
1 Indyjska włóczęga 195 26
2 Dni, których nie znamy 177 22
3 Donżon 168 22
4 Czarne nenufary 113 16
5 Animal Man 100 13
6 Mister Miracle 89 15
7 Władcy chmielu 69 10
8 Criminal 67 10
9 Tokyo Ghost 63 10
10 Daredevil Franka Millera 60 8
11 Niezwyciężony 56 6
11 Płaszcz i szpony 56 12
13 Twardziel 53 9
14 Poranek ściętych głów 51 7
15 Żywa stal 48 6
16 Doom Patrol 47 10
16 Gideon Falls 47 10
18 Hellblazer Gartha Ennisa 46 9
19 Wiek Evy 45 6
20 Aliens vs Predator 30th anniversary 41 6
20 Corto Maltese 41 7
22 Punisher Max 38 10
23 Szninkiel 35 5
24 Akira 34 4
24 Promethea 34 6
26 Śpioch 33 6
27 Jim Cutlass 31 7
27 Perramus 31 7
27 Yiu 31 5
30 20th Century Boys - Chłopaki z dwudziestego wieku 30 4
31 Storm 29 4
32 Śmiech i śmierć 28 4
32 Usagi Yojimbo 28 5
34 Sabrina 27 6
35 Oskar Ed 26 5
36 Czwórka z Baker Street 25 3
37 Judasz 24 5
37 Resident Alien 24 6
39 Raffington Event 23 3
39 X-men: Era Apocalypse'a 23 3
39 Zygfryd 23 5
42 The Goon 22 5
43 Katanga 21 3
44 Ciemności Smalandii 20 4
44 Mieszko 20 3
46 Hitman 19 3
46 Invincible 19 5
46 Multiwersum 19 5
46 New X-Men 19 5
46 Ultimate Spiderman 19 4
51 Aliens: Labirynt 18 3
51 Batman: Black & White 18 3
51 Dylan Dog: Mater Morbi 18 5
54 Vasco 17 4
55 Doktor Strange 16 2
55 Niedoskonałości 16 2
55 Patria 16 4
55 Potwór z bagien Scotta Snydera 16 3
59 Sędzia Dredd - Kompletne Akta 15 3
59 Złoty Wiek 15 3
61 DCEased - Nieumarli w świecie DC 14 2
61 DMZ 14 3
61 Dorwać Ramireza 14 5
61 Kaczki Carla Barksa 14 3
61 Sędzia Anderson 14 3
66 Argentyna 13 2
66 Ultimate X-Men 13 3
68 Hellblazer Warrena Ellisa 12 2
68 Kapitan Ameryka Eda Brubakera 12 2
68 Upadek 12 3
71 Superman: Amerykański Obcy 11 3
71 Superman: Czerwony syn 11 3
73 Deadly Class 10 2
73 Relax. Magazyn opowieści rysunkowych 10 1
73 Shangri-LA 10 4
73 Transformers: Kolekcja G1 - Żelazna pięść #31 10 1
77 Alix Senator 9 1
77 Jeremiah 9 1
77 Omega Men 9 2
77 Potworna Kolekcja 9 2
77 Providence 9 2
77 Spy x Family 9 1
77 Wydział 7 9 2
84 Dom Pokuty 8 3
84 Fistaszki 8 1
84 Green Lantern Granta Morrisona 8 2
84 Kajtek i Koko w kosmosie 8 1
84 Loteria 8 2
84 Maus 8 1
84 Metabaron 8 1
84 Miasto wyrzutków 8 1
84 Moon Knight 8 2
84 Snowpiercer 8 2
84 Sposób na Pięcioraczki 8 1
84 Zegar zagłady 8 3
96 Aliens - 5th Scream Anniversary Edition 7 2
96 Betelgeza 7 2
96 Chłopaki 7 1
96 Czerwony Pingwin musi umrzeć! 7 1
96 Grand Blue 7 1
96 Jest zabawa 7 1
96 Metronom 7 2
96 Pamętniki Wisienki 7 1
96 Przedwieczni 7 1
96 Skóra z tysiąca bestii 7 1
96 Trasa promocyjna 7 1
96 Trzeci Testament 7 1
108 Avengers 6 1
108 Kryzys Bohaterów 6 1
108 Pulp 6 1
108 Smerfy 6 1
108 W dół, do Ziemi 6 1
108 Zabić Drozda 6 2
108 Zamek zwierzęcy 6 1
115 Descender 5 2
115 Fear Agent 5 2
115 Harleen 5 1
115 Krucjata nieskończoności 5 1
115 Miłość to wojna 5 1
115 Mroczna otchłań 5 1
115 Odrodzenie (Revival) 5 1
115 Saga Winlandzka 5 2
115 Sherlock Holmes Society 5 1
115 Umbrella Academy 5 1
125 Authority 4 2
125 Coda 4 1
125 Julia. Z archwium spraw kryminalnych 4 1
125 LastMan 4 1
125 Na polach Grunwaldu/Chorągwie pod Grunwaldem 4 1
125 Negalyod 4 1
125 OKP Dolores 4 1
125 Owady w komiksie 4 1
125 Thanos 4 1
134 Azymut 3 1
134 Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa 3 1
134 Bruno Brazil 3 1
134 Instytut bombowych teorii 3 1
134 Klątwa Haru 3 1
134 Lucyfer Diabelska komedia 3 1
134 Najemnik 3 1
134 Szósty rewolwer 3 1
134 Zakon 3 1
134 Zaya 3 1
144 Bitwa Warszawska 1920 2 1
144 Cartland 2 1
144 Hellboy: Opowiesci 2 2
144 Jak tropikalna rybka tęskniąca za śniegiem 2 1
144 Jonah Hex 2 1
144 Kaczki Dona Rosy 2 1
144 Kręgi Magii 2 1
144 Lucky Luke 2 1
144 Mafalda 2 1
144 Niesamowita Dokręcana Głowa i inne kurioza 2 1
144 NOiSE 2 1
144 Opętani miłością 2 1
144 Shi 2 1
144 Skok 2 1
144 Thorgal 2 1
144 Wika 2 2
144 Wojna Flashów 2 1
161 Berserk 1 1
161 Czarny Młot 1 1
161 Klub detektywów 1 1
161 Orientalizm 1 1
161 Poczwarki 1 1
161 Posiadłość 1 1
161 Predator - 5th Scream Anniversary Edition 1 1
161 Przygody wielkiego wezyra Iznoguda 1 1
161 Sezon polowań 1 1
161 Tajne imperium 1 1
161 Wilq Superbohater 1 1
161 Wojna królów 1 1
161 Yotsuba 1 1
Dzięki za zabawę i zapraszam do komentowania:)
Ja w czasie głosowania parę komiksów dokupiłem, które się pojawiały. Jeszcze pewnie kilka dokupię.