Autor Wątek: PS VITA  (Przeczytany 1009 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline nori

PS VITA
« dnia: Wt, 03 Maj 2022, 15:39:04 »
Od paru lat panuje moda na retro, stare konsole oraz gry stały się dość porządnym towarem dla kolekcjonerów, przez co na rynku obrodziło wszelkiej maści sprzętami, potrafiącymi emulować stare konsole i komputery. Można złożyć sobie wspaniałą maszynkę na Raspberry Pi, na rynku także jest wprost zatrzęsienie przenośnych konsolek, niestety zazwyczaj o wątpliwej jakości wykonania i działania, większość to produkty "made in china".

Tymczasem jest sprzęcik, który swego czasu nieco namieszał na rynku, jednocześnie strasznie szybko okazał się ogromną porażką sprzedażową, mimo to, jak najbardziej wart jest zainteresowania, także właśnie pod względem możliwości emulowania starszych platform.

Na forum często wspominałem o PS Vicie, mnie bardzo ten sprzęcik przypadł do serca, możliwe, że kogoś także ujmie, tak więc postanowił nieco więcej o nim naskrobać, dość skrótowo, ale żeby można było poznać jego możliwości.

Sony PlayStation Vita zadebiutowała na rynku japońskim pod koniec 2011 roku, w europie i stanach pojawiła się w lutym roku kolejnego. Z początku wzbudzała spore zainteresowanie, czemu absolutnie nie ma co się dziwić. W środku kryła bardzo mocne podzespoły: czterordzeniowy procesor ARM Cortex 2 GHz, czterordzeniowa kartę graficzną PowerVR, 512 MB RAMu i 128 MB pamięci VRAM. Do tego wyposażona była w aż dwie gałki analogowe (niestety, niewciskane, czyli bez L3 i R3), oraz pełen komplet przycisków, w tym krzyżak, cztery przyciski charakterystyczne dla padów SONY oraz dwa bumpery. Zachwyt budził ekran: dotykowy OLED o rozdzielczości 960 × 544 pikseli. Do tego konsola posiadała żyroskop, akcelerometr, tylni dotykowy panel, dwa aparaty. Samo wykonanie i wygląd także stały na najwyższym poziomie.





Niestety, po doskonałym odbiorze konsoli po premierze coś poszło nie tak. Sprzęt nie sprzedawał się zbyt dobrze, samo Sony niestety mocno olało swój produkt, gier pojawiało się coraz mniej, co wpływało bezpośrednio na sprzedaż. Zamknięte koło. Wg nieoficjalnych danych, konsolek w sumie sprzedało się około 16 milionów, porównując do konkurencyjnego w tym czasie Nintendo 3DSa, który był sprzętem o wiele słabszym, a sprzedał się w ilości około 76 milionów, był to wynik wręcz tragiczny. Warto podkreślić, że wcześniejszy handheld SONY: PSP zszedł w nakładzie ponad 81 milionów egzemplarzy, a Nintendo DS sprzedało się aż 155 milionów!



Sama Vita była dostępna w dwóch wersjach, modele oznaczone kodem PCH-100X (gdzie X oznacza region, na który konsola została wypuszczona, Europa miała tutaj cyfrę 4) posiadały moduł WiFi, natomiast modele PCH-110X dodatkowo były wyposażone w wejście na kartę SIM, teoretycznie można było łączyć się bezpośrednio z internetem, choć niestety o graniu w ten sposób po sieci należało już zapomnieć. Z czasem SONY odświeżyło VITĘ, modele PCH-2000, potocznie nazwane Slim, znacznie różniły się od wersji premierowej, ochrzczonej jako Fat. Zmieniła się nieco bryła, konsolka stała się nieco mniejsza, bardziej zaoblona, co niekoniecznie wpłynęło pozytywnie na jej wygląd. Najważniejsze zmiany to jednak mocniejsza bateria, oraz zmiana ekranu OLED na LCD. Wersja Slim także posiadała wbudowana pamięć, co ważne, wersje Fat jej nie miały. Co na premierę Fatki okazało się także ogromnym minusem, gdyż Sony przygotowało niestandardowe specjalne karty pamięci, masakrycznie wręcz drogie. A bez karty nie dało się obejść, więc był to dodatkowy, niemały wydatek.




Bardzo przydają się gripy, dzięki czemu ręce się mniej męczą. Są nawet wersje dodające dodatkowe bumpery, przydatne w grach z PSONE.

Obie wersje Fat i Slim mają swoje wady i zalety. Ekran OLED jest ciemniejszy niż LCD, ale gry na nim prezentują się znacznie ładniej, kolory są bardzo soczyste. Trzeba pamiętać jednak, że obecnie o zakupie nowej konsoli można zapomnieć, a ekrany te miały tendencję do "wylewania", pojawiały się na nich plamy, więc należy na to zwrócić baczną uwagę przy zakupie sprzętu z drugiej ręki. Sama bryła wersji FAT, wydaje się nieco przyjemniejsza i ładniejsza, Slim odczuwalnie jest jakby też bardziej "plastikowy". Slim jest jednak nieco lżejszy, a bateria trzyma dłużej. Ma też wbudowana pamięć, przy Facie należy nie zapomnieć o drogiej karcie.

Ogólnie, sprzęt wypada bardzo ciekawie, bardzo mocne bebechy, połączone z prawie kompletem przycisków, w tym dwie gałki anologowe, stanowią o jego atrakcyjności. I wygląda naprawdę ładnie, szczególnie FAT, który dodatkowo posiada rewelacyjny pod względem odwzorowania kolorów ekran OLED.



Ale nawet najlepsza konsola nic nie znaczy, jeżeli nie ma na nią gier. W pierwszych latach produkcji na VITĘ pojawiło się parę ciekawych tytułów. Przede wszystkim pojawiły się dodatkowe części serii dobrze już znanych z dużych konsol: Uncharted: Złota otchłań, Killzone: Mercenary, Resistance: Burning Skies, WipEout 2048, Tearaway, LittleBigPlanet, dostępne zazwyczaj w polskiej wersji językowej, prezentujące się nadal zjawiskowo, i niestety nie doczekały się swoich portów na inne platformy. Większość z tych gier wykorzystywała nieco na siłę specyficzne możliwości konsolki, jak tylni dotykowy panel, ale choćby w Tearaway zrobiono to naprawdę z sensem. Warto wspomnieć także o takich tytułach jak Gravity Rush (przeportowane później na PS4), Unit 13, czy Persona 4 Golden jedna z najlepiej ocenianych gier na Vitę (pojawił się później port na PC). Oczywiście na Vicie było także sporo gier dostępnych na inne platformy, tutaj ciekawostka: kupując cyfrowo niektóre tytuły na PS3 lub PS4 niejako w pakiecie otrzymywaliśmy także wersję na VITĘ! Oczywiście nie była to reguła, ale jeżeli ktoś posiada konto PSN od dłuższego czasu i ma w bibliotece nieco tytułów, może się okazać, że po zakupie VITY od razu będzie miał w co grać.
Z pozostałych gier warto wspomnieć takie tytuły jak: Rayman Legends, Guacamelee!, Axiom Verge, Seria SteamWorld, Fez, The Unfinished Swan, Muramasa Rebirth, Need for Speed: Most Wanted (bardzo fajny port!), Mortal Kombat (przyzwoicie wykonany i bardzo grywalny), Murasaki Baby (rewelacyjna gra wykorzystująca najróżniejsze metody sterowania), Hue, Shu, Severed, Shovel Knight, Ninja Gaiden, Dragon's Crown, Odin Sphere: Leifdrasir, God Eater 2: Rage Burst, Toukiden i wiele, wiele innych tytułów. Fakt, dość szybko rynek gier na VITĘ "siadł" i przestały się ukazywać ogromne hity dostępne tylko na te konsolkę, ale nieprawdą jest, jakby nie było w co na VICIe grać. Parę hitów jest, do tego sporo naprawdę dobrych gier muliplatformowych, często dostępnych jednak tylko na konsolach SONY.
Dodatkowo jeszcze VITA emulowała bardzo dobrze gry z pierwszego PlayStation oraz PSP, całkiem sporo, choć niestety nie wszystkie, można było zakupić w PSNie.




Gry dostępne są na kartridżach, w mniejszych, ale nadal niebieskich pudełkach.











Niestety, konsola okazała się porażką, jednak z czasem otrzymała przysłowiowe drugie życie. Obecnie VITĘ można w dość prosty sposób "złamać", co pozwala na uruchamianie nielicencjonowanego oprogramowania. Oczywiście, przerabianie konsoli związane jest z działaniem wbrew licencji producenta, do tego jest to tzw Szara Strefa, w której skład także wchodzi piracenie gier. Piractwa absolutnie nie pochwalam, prywatnie jestem miłośnikiem głównie pudełkowych wersji gier, i nie zamierzam takich aspektów tutaj poruszać. Absolutnie nie namawiam także do samej przeróbki i ostrzegam, że nie dość, że wiąże się to z działaniem nielegalnym, to zawsze istnieje ryzyko uszkodzenia sprzętu! Natomiast chciałbym pokazać parę ciekawych rzeczy, do których można wykorzystać, jakby nie było, już nieco zapomniany sprzęt.

Przeróbka pozwala na zainstalowanie w konsolce własnej karty pamięci, spokojnie działają nawet takie o pojemności 256 GB. Kartę umieszcza się w specjalnej przejściówce w miejscu na karty z grami.

Jako, że VITA ma dość mocne podzespoły, do tego wyposażona jest w dwie gałki analogowe i szereg przycisków, obcowanie z grami z najróżniejszych platform jest prawdziwa przyjemnością. Podstawowym pakietem jest ogólnie znany RetroArch, czyli kombajn potrafiący emulować sporo  platform. Można znaleźć już skonfigurowaną, gotową paczkę z grami, ważącą nieco ponad 30 Giga. W RetroArch znajdziemy m.in: Capcom system I i II, Atari 2600, 7800, Lynx, WonderSwan, Vectrex, NES, SNES, GB, GBC, GBA, MegaDrive, PC Engine, TurboGrafx 16. Prawdziwy zawrót głowy, a większość tytułów działa bardzo dobrze, choć niestety, znajdą się wyjątki.










Oczywiście, jak ktoś lubi większą kontrolę, spokojnie można pokusić się na instalowanie osobnych emulatorów. Wręcz doskonale działają emulatory NESa, SNESa, czy GameBoya, zarówno zwykłego, Color, jak i Advance. Szczególnie gry ze SNESa i GBA prezentują się wręcz zjawiskowo na ekranie OLED. Do tego, jak to w przypadku emulatorów bywa, mamy możliwość skalowania ekranu, sejwowania w dowolnym momencie, niektóre emulatory pozwalają nawet na chwilowe cofanie rozgrywki! No i do paru tytułów można znaleźć spolszczenia.





















Vita natywnie obsługiwała gry z pierwszego Playstation oraz z PSP. Niestety, nie wszystkie tytuły są dostępne, natomiast dzięki Adrealine, możemy ogrywać gry z romów, do tego także dostajemy parę dodatkowych możliwości, jak sejwy, czy skalowanie ekranu (natywnie skalowanie też jest dostępne, ale dziwnie przycina obraz).











Różnice w skalowaniu.




Nieoficjalne spolszczenie.

Można pokusić się nawet na emulację Nintendo 64, choć niestety, tutaj działa to różnie. Parę gier chodzi bardzo fajnie, do tego w podbitej rozdzielczości, co wygląda rewelacyjnie, ale sporo tytułów niestety albo działa wolno, albo posiada błędy, niepozwalające na rozgrywkę.













W przypadku starych komputerów, świetnie sprawdza się emulowanie klasycznego Atari XL, na którego jest wręcz od groma gier, także polskiej produkcji. Niestety, emulator ten ma nieco kłopotów z odwzorowaniem czerni, obraz wydaje się nieco wyblakły, ale i tak w klasyczne gry gra się bardzo przyjemnie. Amiga działa, choć znany UAE jest momentami kapryśny, i nie każdy tytuł udało mi się uruchomić. Ale tutaj jest po prostu więcej zabawy z konfiguracją. A jak ktoś ma ochotę, jest też Amstrad, działa bardzo fajnie, tylko trzeba przypomnieć sobie odpowiednie komendy.















Osobną kwestią są specjalne porty gier. Specjalnie przygotowane aplikacje pozwalają zagrać w takie tytuły jak DOOM, Quake, GTA San Andreas Max Payne i parę innych. Tutaj uwaga, oczywiście gry musimy posiadać zakupione, aplikacje tylko pozwalają na uruchomienie plików, skopiowanych z oficjalnej dystrybucji.









Wspaniała rzeczą jest SCUMMVM, czyli znany także z innych platform silnik, pozwalający na uruchamianie gier przygodowych. Także tutaj potrzebne oczywiście są oryginalne pliki, zazwyczaj działają gry z GOGa, ewentualnie STEAMa. W ten sposób można ograć takie tytuły jak np.: The Dig, Discworld, Dreamweb, Broken Sword 1 i 2 (wersje z GOGa nie chciały u mnie działać ze spolszczeniami, poszły dopiero w wersjach płytowych), Goblins, Hopkins FBI, Sołtys, czy nawet obie części Phantasmagorii (gra zrywa na początku, trzeba się trochę pobawić w opcjach)!







To tak skrótowo, możliwości są ogromne! Jednak trzeba pamiętać, że to emulacja, więc często trzeba się trochę pobawić z konfiguracja, a czasem coś po prostu nie ruszy.
8studs blog o klockach LEGO, komiksach i filmach.

Offline Gazza

Odp: PS VITA
« Odpowiedź #1 dnia: Cz, 05 Maj 2022, 21:02:26 »
Super materiał! Dzięki.
Miałem swego czasu PSP, a później rozważałem zakup również VITA. Ostatecznie do dziś mam rozbrat z handheldami. Gdyby hulały na którejś z kieszonsolek gry From Software to nawet bym się tym zainteresował ponownie….

Offline gashu

Odp: PS VITA
« Odpowiedź #2 dnia: So, 07 Maj 2022, 06:42:36 »
Kup Steam Decka.

Offline Rodrigues

Odp: PS VITA
« Odpowiedź #3 dnia: So, 07 Maj 2022, 12:53:34 »
Kup Steam Decka.

Gashu a ty masz? Opowiadaj  ;)

Offline gashu

Odp: PS VITA
« Odpowiedź #4 dnia: Nd, 08 Maj 2022, 08:11:07 »
Gdzie tam...
Dostępność tego ustrojstwa dla osób, które nie złożyły zamówienia w dniu otwarcia sprzedaży, to zdaje się coś w okolicy końca tego roku.
Nie mniej, jeśli Gazza złoży zamówienie teraz, to pewnie dostanie konsolkę akurat na premierę Elden Ring 2  ;)